niedziela, 19 lutego 2017

Zbieramy karmę dla zwierzaków

Jeszcze do 24 lutego, do godziny 11:00 w Zespole Szkół Zawodowych Nr 5 w Chełmie, przy ul. Jagiellońskiej 29, zbieramy karmę na rzecz Stowarzyszenia Chełmska Straż Ochrony Zwierząt.
Nie pozostań obojętny. Przyłącz się do akcji.
Ratując jednego psa, nie zmienimy świata...ale świat zmieni się dla tego jednego psa.

Szczegółowe wymagania na poszczególne oceny do sprawdzianu z działu "Współczesne problemy demograficzne i społeczne".

Przypominam, że obowiązuje kumulacja wymagań, tzn. na ocenę bardzo dobrą trzeba spełnić również wymagania przypisane do wszystkich niższych ocen.

Zagadnienia na poszczególne oceny

Na ocenę dopuszczającą:
§  pojęcia: eksplozja (bomba) demograficzna, przyrost naturalny, ekumena, anekumena, subekumena, bariera osadnicza, telepraca, bezrobocie, migracja, urbanizacja, aglomeracja, megalopolis
§  wymienić fazy rozwoju demograficznego
§  przyczyny wzrostu liczby ludności świata
§  wymienić główne fazy przejścia epidemiologicznego
§  wskazać na mapie obszary o największym i najmniejszym zaludnieniu
§  wymienić przyczyny dużej koncentracji ludności
§  wymienić bariery osadnicze
§  wymienić sektory działalności gospodarczej
§  przyczyny bezrobocia w krajach wysoko i słabo rozwiniętych
§  wymienia przyczyny migracji
§  wskazać na mapie główne kierunki migracji na świecie
§  wielkie kręgi kulturowe świata - wymienić
§  wymienić płaszczyzny procesów urbanizacyjnych
§  przykłady aglomeracji monocentrycznych i policentrycznych
§  najważniejsze wyróżniki metropolii
§  skutki procesów urbanizacyjnych
§  współczesne funkcje wsi
§ cechy obszarów wiejskich

Na ocenę dostateczną:
§  pojęcia: współczynnik przyrostu naturalnego, ludność zawodowo czynna i zawodowo bierna, współczynnik bezrobocia, imigracja, emigracja, saldo migracji, krąg kulturowy, wskaźnik urbanizacji, megalopolis, deglomeracja
§  scharakteryzować fazy rozwoju demograficznego
§  wymienić konsekwencje wysokiego i niskiego przyrostu naturalnego
§  wskazać na mapie obszary o dużym i niskim przyroście naturalnym
§  opisać fazy przejścia epidemiologicznego
§  wymienić cechy rozmieszczenia ludności na świecie
§  wyjaśnić przyczyny dużej koncentracji ludności
§  scharakteryzować zmiany struktury zawodowej wraz z poziomem rozwoju gospodarczego (na podstawie wykresu modelu rozwoju gospodarczego)
§  wymienić korzyści płynące z telepracy
§  wymienić podstawowe typy bezrobocia
§  wyjaśnić przyczyny bezrobocia w postkomunistycznych państwach Europy Środkowej i Wschodniej
§  kryteria podziału ruchów migracyjnych i potrafi podać przykłady różnych rodzajów migracji
§  wymienić konsekwencje migracji dla obszarów emigracyjnych i imigracyjnych
§  podać główne cechy kręgów kultury Zachodu, islamu, chińskiej
§  opisać etapy urbanizacji
§  przykłady megalopolis i potrafi wskazać je na mapie
§  określić wskaźnik urbanizacji w państwach o różnym poziomie rozwoju gospodarczego
§  pojęcie metropolizacja, potrafi wymienić przykłady miast globalnych
§  problemy rozwoju wielkich miast w państwach wysoko rozwiniętych i rozwijających się
§ opisać przemiany funkcji wiejskich w krajach rozwiniętych i rozwijających się

Na ocenę dobrą:
§  pojęcia: coworking, migracje wahadłowe, repatriacja, reemigracja, współczynnik salda migracji, gęstość zaludnienia
§  wyjaśnić różnice we wzroście zaludnienia na różnych kontynentach
§  ocenić fazy rozwoju demograficznego
§  scharakteryzować czynniki kształtujące liczbę urodzeń i zgonów
§  wyjaśnić przyczyny małej i dużej koncentracji ludności wybranych obszarów
§  scharakteryzować zmiany w środowisku geograficznym wywołane wzrostem gęstości zaludnienia
§  wymienić skutki bezrobocia
§  obliczyć współczynnik salda migracji
§  ocenić rolę imigrantów w rozwoju społeczno-gospodarczym państw Europy Zachodniej
§  wyjaśnić, na czym polega amerykanizacja i ocenić multikulturalizm
§  wyjaśnić poziom urbanizacji kontynentów
§  wyjaśnić (na konkretnych przykładach) zjawisko deglomeracji miast
§  scharakteryzować i ocenić nowe funkcje wsi
§ ocenić wpływ rozwoju turystyki na obszarach wiejskich w państwach rozwijających się

Na ocenę bardzo dobrą:
§  na podstawie wybranych wskaźników demograficznych podać fazę rozwoju demograficznego wybranego państwa
§  wymienić prawidłowości dotyczące powiększania się liczby ludności świata
§  ocenić politykę demograficzną wybranych państw (np. Chin, Szwecji, Francji, Polski)
§  ocenić skutki starzenia się społeczeństwa
§ określić tendencje zmian przyrostu naturalnego w przyszłości
§  obliczyć gęstość zaludnienia na podstawie danych statystycznych
§  wyjaśnić przyczyny wzrostu zatrudnienia w usługach wraz z rozwojem społeczno-gospodarczym
§  przedstawić zmiany w strukturze zatrudnienia ludności
§  podać metody ograniczenia zjawiska bezrobocia
§  ocenić skutki migracji przymusowych
§  analizować kierunki, przyczyny i skutki współczesnych migracji ludności polskiej
§  wyjaśnić wpływ kultury na rozwój gospodarczy
§  porównać kulturę tradycyjną z miejską,
§  ocenić skutki procesów urbanizacyjnych
§ uzasadnić potrzebę rozwoju nowych funkcji wsi w krajach europejskich