Wymagania na poszczególne oceny - sprawdzian z
geografii z rozdziału I „Świat w czasie przemian”.
Przypominam, że obowiązuje kumulacja wymagań.
Oznacza to, że aby otrzymać, np. ocenę dobrą trzeba spełnić wymagania na oceny
dopuszczającą i dostateczną.
Świat w czasie przemian |
|||
dopuszczający
|
dostateczny
|
dobry
|
bardzo dobry
|
Uczeń:
|
|||
§ zna miary rozwoju społeczno-gospodarczego
§ zna podział świata na kraje wysoko, średnio i słabo rozwinięte
gospodarczo ze względu na wskaźnik HDI
§ potrafi wymienić przyczyny dysproporcji w rozwoju
społeczno-gospodarczym świata
§ zna i rozumie pojęcie globalizacji
§ wymienia płaszczyzny globalizacji
§ wie, na czym polega zjawisko „makdonaldyzacji”
§ zna przyczyny współpracy międzynarodowej
§ zna agendy
ONZ: FAO, ILO, UNESCO, WHO, UNICEF
§ zna organizacje: ONZ, OECD, OPEC, UE, NAFTA
§ potrafi wskazać na mapie państwa należące do grupy G8
§ zna cele działania euroregionów
§ potrafi wymienić cechy państwa
§ zna przyczyny zmian na mapie politycznej
§ wie, na czym polega dekolonizacja
§ zna najważniejsze przemiany polityczne w Europie i Azji po
roku 1989 i potrafi wskazać na mapie Europy kraje, które powstały po tym roku
§ potrafi wymienić kilka terytoriów zależnych
|
§ potrafi podzielić
miary rozwoju społeczno-gospodarczego i
scharakteryzować ich przydatność
§ zna wskaźnik HDI
§ potrafi wymienić kraje
o najniższym i najwyższym PKB na 1 mieszkańca
§ potrafi omówić
przyczyny narastania dysproporcji między bogatymi a biednymi regionami
§ potrafi omówić
podstawowe uwarunkowania procesu globalizacji
§ potrafi
scharakteryzować dwie płaszczyzny globalizacji,
§ zna i rozumie pojęcie
wskaźnik globalizacji
§ potrafi wymienić i
wskazać na mapie przykłady państw najbardziej i najmniej zglobalizowanych
§ potrafi opisać
przykłady negatywnych i pozytywnych konsekwencji globalizacji
§ potrafi
scharakteryzować najważniejsze przyczyny pogłębiania się międzynarodowej
współpracy
§ potrafi wymienić cele
i zasady działania ONZ
§ zna przykłady
organizacji pozarządowych i cele ich działania
§ potrafi wymienić skład
grupy G20 oraz dokonać charakterystyki grup G8 i G20
§ zna organizacje: Unię
Narodów Południowoamerykańskich, ASEAN, Unię Afrykańską
§
potrafi wskazać konsekwencje zmian na politycznej mapie Europy i Azji
|
§
potrafi wskazać kraje o
najwyższym i najniższym HDI na świecie
§
potrafi ocenić
przydatność miar rozwoju społeczno-gospodarczego
§
potrafi wyjaśnić
nieadekwatność podziału świata na bogatą Północ i biedne Południe
§
potrafi podać przyczyny
dynamicznego rozwoju krajów położonych nad Zatoką Perską, państw Azji
Południowej i Południowo-Wschodniej oraz Ameryki Południowej
§
potrafi uzasadnić
wielopłaszczyznowość procesu globalizacji
§
zna największe
przedsiębiorstwa, firmy i koncerny na świecie
§
potrafi ocenić rolę
organizacji międzynarodowych w procesach integracji oraz zapobieganiu i
łagodzeniu konfliktów
§
potrafi wskazać przykłady
państw, które uzyskały niepodległość w wyniku dekolonizacji
|
§
na podstawie wielkości
mierników i wskaźników potrafi zaklasyfikować państwo do grupy krajów bardzo
wysoko, wysoko, średnio i słabo rozwiniętych
§
potrafi wymienić i
wskazać na mapie 10 najbogatszych państw świata,
§
potrafi zanalizować mapę
szczęścia i wyjaśnić zaobserwowane różnice
§
potrafi ocenić zależność
między zaawansowaniem procesu globalizacji a poziomem rozwoju
społeczno-gospodarczego państw
§
zna przykłady działań
podjętych w celu niesienia pomocy biednym regionom świata
§
potrafi wskazać przykłady
państw powstałych współcześnie w wyniku secesji
§
potrafi wyjaśnić,
dlaczego dążenia niepodległościowe grup narodowościowych są zagrożeniem dla
istnienia państw
|
Terminy sprawdzianu:
kl. 1 EM - 07. 11. 2016 r.
kl. 1 S - 14. 11. 2016 r.
kl. 1 RTG - 15. 11. 2016 r.
kl. 1 ek - 15. 11. 2016 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz