niedziela, 19 lutego 2017

Szczegółowe wymagania na poszczególne oceny do sprawdzianu z działu "Współczesne problemy demograficzne i społeczne".

Przypominam, że obowiązuje kumulacja wymagań, tzn. na ocenę bardzo dobrą trzeba spełnić również wymagania przypisane do wszystkich niższych ocen.

Zagadnienia na poszczególne oceny

Na ocenę dopuszczającą:
§  pojęcia: eksplozja (bomba) demograficzna, przyrost naturalny, ekumena, anekumena, subekumena, bariera osadnicza, telepraca, bezrobocie, migracja, urbanizacja, aglomeracja, megalopolis
§  wymienić fazy rozwoju demograficznego
§  przyczyny wzrostu liczby ludności świata
§  wymienić główne fazy przejścia epidemiologicznego
§  wskazać na mapie obszary o największym i najmniejszym zaludnieniu
§  wymienić przyczyny dużej koncentracji ludności
§  wymienić bariery osadnicze
§  wymienić sektory działalności gospodarczej
§  przyczyny bezrobocia w krajach wysoko i słabo rozwiniętych
§  wymienia przyczyny migracji
§  wskazać na mapie główne kierunki migracji na świecie
§  wielkie kręgi kulturowe świata - wymienić
§  wymienić płaszczyzny procesów urbanizacyjnych
§  przykłady aglomeracji monocentrycznych i policentrycznych
§  najważniejsze wyróżniki metropolii
§  skutki procesów urbanizacyjnych
§  współczesne funkcje wsi
§ cechy obszarów wiejskich

Na ocenę dostateczną:
§  pojęcia: współczynnik przyrostu naturalnego, ludność zawodowo czynna i zawodowo bierna, współczynnik bezrobocia, imigracja, emigracja, saldo migracji, krąg kulturowy, wskaźnik urbanizacji, megalopolis, deglomeracja
§  scharakteryzować fazy rozwoju demograficznego
§  wymienić konsekwencje wysokiego i niskiego przyrostu naturalnego
§  wskazać na mapie obszary o dużym i niskim przyroście naturalnym
§  opisać fazy przejścia epidemiologicznego
§  wymienić cechy rozmieszczenia ludności na świecie
§  wyjaśnić przyczyny dużej koncentracji ludności
§  scharakteryzować zmiany struktury zawodowej wraz z poziomem rozwoju gospodarczego (na podstawie wykresu modelu rozwoju gospodarczego)
§  wymienić korzyści płynące z telepracy
§  wymienić podstawowe typy bezrobocia
§  wyjaśnić przyczyny bezrobocia w postkomunistycznych państwach Europy Środkowej i Wschodniej
§  kryteria podziału ruchów migracyjnych i potrafi podać przykłady różnych rodzajów migracji
§  wymienić konsekwencje migracji dla obszarów emigracyjnych i imigracyjnych
§  podać główne cechy kręgów kultury Zachodu, islamu, chińskiej
§  opisać etapy urbanizacji
§  przykłady megalopolis i potrafi wskazać je na mapie
§  określić wskaźnik urbanizacji w państwach o różnym poziomie rozwoju gospodarczego
§  pojęcie metropolizacja, potrafi wymienić przykłady miast globalnych
§  problemy rozwoju wielkich miast w państwach wysoko rozwiniętych i rozwijających się
§ opisać przemiany funkcji wiejskich w krajach rozwiniętych i rozwijających się

Na ocenę dobrą:
§  pojęcia: coworking, migracje wahadłowe, repatriacja, reemigracja, współczynnik salda migracji, gęstość zaludnienia
§  wyjaśnić różnice we wzroście zaludnienia na różnych kontynentach
§  ocenić fazy rozwoju demograficznego
§  scharakteryzować czynniki kształtujące liczbę urodzeń i zgonów
§  wyjaśnić przyczyny małej i dużej koncentracji ludności wybranych obszarów
§  scharakteryzować zmiany w środowisku geograficznym wywołane wzrostem gęstości zaludnienia
§  wymienić skutki bezrobocia
§  obliczyć współczynnik salda migracji
§  ocenić rolę imigrantów w rozwoju społeczno-gospodarczym państw Europy Zachodniej
§  wyjaśnić, na czym polega amerykanizacja i ocenić multikulturalizm
§  wyjaśnić poziom urbanizacji kontynentów
§  wyjaśnić (na konkretnych przykładach) zjawisko deglomeracji miast
§  scharakteryzować i ocenić nowe funkcje wsi
§ ocenić wpływ rozwoju turystyki na obszarach wiejskich w państwach rozwijających się

Na ocenę bardzo dobrą:
§  na podstawie wybranych wskaźników demograficznych podać fazę rozwoju demograficznego wybranego państwa
§  wymienić prawidłowości dotyczące powiększania się liczby ludności świata
§  ocenić politykę demograficzną wybranych państw (np. Chin, Szwecji, Francji, Polski)
§  ocenić skutki starzenia się społeczeństwa
§ określić tendencje zmian przyrostu naturalnego w przyszłości
§  obliczyć gęstość zaludnienia na podstawie danych statystycznych
§  wyjaśnić przyczyny wzrostu zatrudnienia w usługach wraz z rozwojem społeczno-gospodarczym
§  przedstawić zmiany w strukturze zatrudnienia ludności
§  podać metody ograniczenia zjawiska bezrobocia
§  ocenić skutki migracji przymusowych
§  analizować kierunki, przyczyny i skutki współczesnych migracji ludności polskiej
§  wyjaśnić wpływ kultury na rozwój gospodarczy
§  porównać kulturę tradycyjną z miejską,
§  ocenić skutki procesów urbanizacyjnych
§ uzasadnić potrzebę rozwoju nowych funkcji wsi w krajach europejskich

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz